Over ons

“Kapelaan in oorlogstijd | Dagboek van Theo Egberts” is een project van Christa van Hees en Nico Dielen. Christa is verantwoordelijk voor de inhoud van het dagboek, inclusief de inleiding, extra verhalen en het geschreven portret van Theo Egberts. Daarnaast verzorgt zij de marketing van het boek. De vormgeving van het boek - van concept tot drukwerkbegeleiding – is in handen van Nico Dielen.
Christa van Hees en Nico Dielen kregen daarbij hulp van tientallen personen en organisaties. Het project is mede mogelijk geworden door financiële steun van Stichting Twentsche Courant. Deze website werd gerealiseerd door Thomas Dielen, www.coreseven.media

Christa van Hees

Christa van Hees – Koot (1953) is geboren en grotendeels opgegroeid in de Utrechtse Rivierenwijk. Na haar studie aan de School voor de Journalistiek in Utrecht was ze zeven jaar redacteur/verslaggever bij het Leidsch Dagblad. Sinds 1981 woont ze in West-Friesland. Daar werkte ze een aantal jaren als freelancer voor publieksbladen als Margriet, VT-Wonen en Ouders van Nu en als vrijwilliger voor de Vrije West-Friese Pers.

In 1986 ging ze werken bij de Nationale Woningraad, later Aedes vereniging voor Woningcorporaties. Ze was als hoofd Pers & Publiciteit verantwoordelijk voor de inhoud en exploitatie van diverse uitgaven, zoals het tweewekelijks verschijnende vaktijdschrift Aedes-Magazine. Dit blad werd onder haar leiding in 2000 onderscheiden als beste vaktijdschrift van Nederland. Eerder al had ze op persoonlijke titel een andere journalistieke prijs gewonnen, de Brouwer Offset prijs.

In 2003 werd Christa van Hees hoofd Communicatie bij de gemeente Hoorn. Van 2016 tot 2021 was ze verantwoordelijk voor de marketing en publiciteit van het Westfries Museum in Hoorn. In eigen beheer gaf ze in 2020 het oorlogsdagboek van haar vader uit: ” Dagboek van Bertus Koot – Een gewone Utrechtse jongen in een ongewone tijd.”

Nico Dielen

Nico Th. Dielen (1952) is geboren en opgegroeid in Utrecht. Na zijn opleiding aan het Grafisch Lyceum in Utrecht werkte hij tien jaar bij Van Boekhoven-Bosch. Daar gaf hij als grafisch vormgever tal van boeken vorm voor onder meer De Bezige Bij, Meulenhoff, Reader’s Digest en Bruna.

Van 1979 tot 2005 was Nico Dielen creatief directeur en mede-eigenaar van Alta, Creatieve marketingcommunicatie Utrecht. Daarna was hij tot 2019 creatief directeur en mede-eigenaar van Communicatieteam x-hoogte in Utrecht. Daarnaast was Nico Dielen sinds 1989 docent aan het Art & Design College, de avondschool van het Grafisch Lyceum Utrecht. In 2005 werd hij directeur van dit college. In 2015 werd hij creatief directeur en hoofd communicatie van het Grafisch Lyceum Utrecht

Nico Dielen heeft talrijke campagnes, publicaties en enkele spellen vorm gegeven. Vanaf 2020 werkt hij als freelance creatieve director en is hij betrokken bij diverse projecten binnen de stad Utrecht.

De foto’s op deze site zijn afkomstig van Het Utrechts Archief, Historisch Archief Overijssel, Katholiek Documentatie Centrum, Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers, familie Jongerius, familie Linssen, familie Hemmer, familie Koopmans, archief parochie Willehadus Emmer-Compascuum, archief rooms katholieke parochie Maria Vlucht Glanerbrug en het persoonlijk archief van Theo Egberts.

Christa van Hees (Hélène de Bruijn Fotografie)

Christa van Hees (Hélène de Bruijn Fotografie, Hoorn)

Nico Dielen

Nico Dielen (foto: Sjaak Ramakers, Utrecht)